04 september 2006

Hoofdstad

Ik zal het maar bekennen, ik ben verliefd. Geen andere woorden kunnen beschrijven wat ik voel, wanneer ik door de grote lanen, de smalle steegjes, de pleintjes en pleinen van groot-Brussel wandel. Wanneer ik die unieke mix van talen, geuren, kleuren... hoor, ruik, zie.
Ja, verliefd is echt wel de juiste term. Want liefde is blind, zie je, en ik ben verliefd op Brussel. Ook op de lelijke dingen, de leegstaande krotten direct naast de Grote Markt,de crottes de chien die je veel te vaak onder je voetzolen vindt. De drukte van het verkeer, dat Brussel zo typisch grootstad maakt, maar tegelijkertijd de stad ongezond en onveilig maakt voor wie er achterblijft, wanneer de pendelaars weer maar eens naar hun huisje-tuintje-boompje-kindje zijn teruggekeerd, ergens in het verre Vlaanderen of Wallonië.
Ik hou van die bruisende mix, die van Brussel zeker niet de mooiste, maar wel de meest grootse stad van België. Zelfs als de politiekers en de inwoners er soms zo bekrompen is. Zelfs dan.

Labels:

2 Comments:

At 05 september, 2006 10:31, Anonymous Anoniem said...

Prachtige omschrijving van Brussel, ik deel je passie voor de stad. Heb er twee maanden gewoond en gewerkt en koester die tijd nog steeds.

 
At 18 september, 2006 12:52, Blogger gugg said...

Vroeger was ik ook verliefd op Brussel. Ik hield van de mix, van de drukte, van de mooie gezelligheid op verschillende pleintjes. Ik wilde er zelfs na mijn studies gaan wonen.
Van die liefde schiet niet veel meer over sinds ik elke dag naar Brussel trein om er centjes te verdienen. Nu ben ik blij dat ik opnieuw op de trein kan stappen, weg van de ééntaligheid (al blijf ik mij koppig verzetten), weg van de slecht onderhouden pleinen vol van zwerfvuil, weg van de verstikkende uitlaatgassengeur op straat en de stank van de metrostations.
Brussel is een leuke stad om een aantal dagen in te toeven, maar een permanent verblijf heb ik sinds een paar jaar afgezworen.

 

Een reactie posten

<< Home