18 januari 2007

Swingeuh

Ooit luisterde ik in het geniep naar de radio, zo tussen tussen 9 en 11 's avonds op een donderdagavond. Ik had geen idee welke zender ik te pakken had, maar de klanken die ze over de radiogolven tot bij mij zonden, klonken betoverend mooi.
Uiteindelijk kwam ik te weten dat het Radio 1 was, met het folkprogramma De Groote Boodschap. Folkmuziek in al zijn facetten, het was een wereld die voor me openging. Er was nog muziek buiten de obligate popdeuntjes en klassieke muziek, met muzikanten die op heel wat locaties hun ding kwamen doen.
Al snel hoorde ik van het folkfestival in Dranouter, waar ik nog altijd elk jaar naartoe trek. Ondanks de kritiek dat Dranouter te commercieel zou zijn, te weinig folk, ook, blijft het toch de jaarlijkse hoogmis voor al wie houdt van folkmuziek in Vlaanderen. Groepen als Triakel, Di Naye Kapelye, The Chieftains, Ranarim, Värttinä, Lucilla Galeazzi, ik heb ze daar leren kennen en appreciëren. En de omgeving van het festival is toch alleen maar een pluspunt?

Labels: , ,

1 Comments:

At 19 januari, 2007 16:40, Blogger pierre du coin said...

't is alweer een tijdje geleden dat we naar dranouter geweest zijn. Ik herinner me ook nog een kippevelmoment tijdens het tweede optreden van vartina.

 

Een reactie posten

<< Home