25 februari 2007

Architectuur

Ik ben dit weekend naar 2 tentoonstellingen wezen kijken over Duitse moderne architectuur. In het Jubelpark liep tot vandaag de tentoonstelling over de architectuur van de beide Duitslanden, een schitterend overzicht van de architectuur van na de 2e wereldoorlog, al moest ik door het gevorderde tijdstip wel voortmaken, en heb ik niet alles even goed kunnen bekijken.
Een tweede tentoonstelling gaat over Berlijn na de Wende, in het stadhuis van Brussel. Een mooie tentoonstelling, waar we als Nederlandstaligen extra geholpen worden met een boekje met alle panelen en de Nederlandse tekst, omdat die op de panelen zelf niet staat. Die is nog niet afgelopen, en wat mij betreft een aanrader. Vlot te bereiken via het Brusselse Centraal station.
Ik wil hier dan ook een lans breken voor moderne architectuur. Zeer zeker, niet alles wat nu wordt gebouwd is even interessant, even charmant, even goed, maar hoe zouden onze steden eruit zien, als er in de middeleeuwen, of de renaissance, of de 18e eeuw, niet af en toe iets nieuws werd gebouwd? Ongetwijfeld waren de gotische kerken zeer nieuwerwets in de vroege middeleeuwen, en het stadhuis van Antwerpen zal ooit wel een baken van modernisme geweest zijn.
Er is niets mis met oude dingen mooi vinden, en die willen bewaren. Maar er moet ook ruimte zijn voor nieuwe architectuur. Ook als die soms de mist in gaat. Want alleen door toe te laten te proberen, heb je de kans nieuwe pareltjes te creƫren.